Jag är rädd!


Det är inte så lätt att vara ung som många vill påskina


Det är så många beslut som måste tas. Det finns en viss stress över att välja rätt väg. Vilken väg ska jag gå? Kommer jag att bli lycklig? Är jag lycklig? Hittar jag rätt person att gifta mig med?

 

Man ska ha utbildning, vara bildad. Helst snygg också. Man bör hitta en lägenhet, senare ett hus att bosätta sig i. Vill jag bo kvar i stan? Var ska jag annars bo? Kommer jag få drömjobbet? Kommer jag få jobb alls?

 

Det finns så mycket som jag vill göra att det är svårt att veta var jag ska börja. Jag är rädd för att titta tillbaka på livet och ångra att jag inte tog steget ut i världen. Det steget måste snart tas för sen är det mycket annat som måste hinnas med. Men, det är väl inte meningen att man ska springa genom livet, stressad, jäktad för att hinna med nästa sak?

 

Jag älskar känslan av att stå inför ett val och veta att jag kan välja precis vilken väg jag ska gå.

Jag avskyr känslan av att stå inför ett val och veta att jag kan välja precis vilken väg jag ska gå.

 

Jag har svårt att välja huruvida jag ska ta en latte med hasselnöt eller en chai te på Waynes Coffee. Hur ska jag då kunna välja saker som är avgörande för hela livet? B.E.S.L.U.T.S.Å.N.G.E.S.T.


"Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television, choose washing machines, cars, compact disc players, and electrical tin openers. Choose good health, low cholesterol and dental insurance. Choose fixed- interest mortgage repayments. Choose a starter home. Choose your friends. Choose leisure wear and matching luggage. Choose a three piece suite on hire purchase in a range of fucking fabrics. Choose DIY and wondering who you are on a Sunday morning. Choose sitting on that couch watching mind-numbing spirit- crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth. Choose rotting away at the end of it all, pishing your last in a miserable home, nothing more than an embarrassment to the selfish, fucked-up brats you have spawned to replace yourself. Choose your future. Choose life... But why would I want to do a thing like that?" Texten till Introt till filmen Trainspotting


Kanske är det då man ska ta ett steg tillbaka och lära sig leva i nuet? Titta på vad man har här och nu. Glädjas över det liv man lever och inte oroa sig över framtiden. Sånt ordnar sig väl alltid?


Kommentarer
Postat av: cleo

Jag känner igen det där, från när jag var yngre. På något sätt ordnar det sig, även om det inte alltid blir så som man tänkt sig. Jag läste en bra bok som heter "Kärlek är att släppa rädslan". Främst kärleken till sig själv. Den var bra, boken. Allt gott och försök ta det lugnt. :-)

2007-02-06 @ 08:28:51
URL: http://cleopethra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0